نام کتاب: روشهای تحقیق در علوم سیاسی: تحلیل تجربی
مولف: ریچارد ریچ | یارول بی مانهایم
مترجم: لیلا سازگار
ناشر : مرکز نشر دانشگاهی
سال نشر: 1392
هدف کتاب این است که مراحل گوناگون فرایند تحقیق را از تدوین نظریه، عملیاتی کردن آن، گزینش فنون مناسب برای هر پژوهش، گردآوری داده ها، تفسیر یافته ها و سرانجام نتیجه گیری به بهترین وجه باز نماید و با مثالهای گوناگون پژوهشگر تازه کار را در اجرای پژوهش علمی تا سر حد امکان راهنمایی کند.
به یاری این کتاب خواننده درمی یابد نظریه ای را چگونه تدوین کند، اطلاعات مربوط به نظریه را از چه راه هایی به دست آورد، چگونه از خطاهایی که به نتیجه گیری های نادرست می انجامد بپرهیزد و سرانجام چگونه اطلاعات به دست آمده را به شکل آماری در آورد و این اطلاعات مبتنی بر آمار را بررسی و مقایسه و از آنها نتیجه گیری کند.
در انتهای هر بخش هم منابعی برای مطالعه بیشتر پیشنهاد شده و پس از آن تمرین هایی پژوهشی طرح شده است. از آنجایی که اصول تحقیق در رشته های گوناگون علوم انسانی مشابهت های زیادی دارد این کتاب برای پژوهشگران سایر رشته های علوم انسانی هم سودمند است.
منبع: پاتوق کتاب فردا
نام کتاب: پارادایم های تحقیق در علوم انسانی
مولف: نورمن بلیکی
مترجم: سید حمیدرضا حسنی | سید مسعود ماجدی | محمدتقی ایمان
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سال نشر: 1391
این کتاب حاصل 25 سال تدریس نویسنده در دوره های تحصیلات تکمیلی در مباحث فلسفه علم، فلسفه علوم انسانی و روش شناسی تحقیق در علوم انسانی بوده و از جمله کتاب های مرجع در این زمینه به حساب می آید. در این اثر به خوبی انگاره های فکری حاکم بر تولید علم معاصر تبیین و پرسش های بنیادی و اساسی فلسفی موجود در آن ها بازنمایی شده است.
منبع: پاتوق کتاب فردا
نام کتاب: روش شناسی تحقیقات کیفی
مولف: محمدتقی ایمان
ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سال نشر: 1391
این اثر در هفت فصل با عنوان های «پدیدارشناسی»، «مردم نگاری»، «نظریه بنیادی»، «تحقیق اقدامی»، «روش شناسی تاریخی تطبیقی»، «روش شناسی فمینیستی» و «تحلیل گفتمان» تدوین شده است.
در این کتاب، تلاش شده است تا مبانی بنیادین روش شناسی های غالب تحقیق کیفی معرفی شوند. همچنین، رابطه میان این مبانی بنیادنی، با مدل های ورود به واقعیت تجربی تحقیق نیز معرفی شده است تا اندیشمندان و محققانی که علاقه مند به استفاده از این روش ها هستند، درک مناسبی از این روش شناسی ها داشته باشند.
نام کتاب: فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی
مولف: محمدتقی ایمان
ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سال نشر: 1391
در این کتاب تلاش شده است تا مبانی فلسفی روش تحقیق در علوم انسانی مورد توجه واقع شود؛ ورود به این مبانی، نیازمند معرفی و تعریف تحقیقات علمی است و به طور کلی، تحقیقات علمی، به عنوان فرایندهای عقلانی جواب به سؤالات یا مسئله پژوهشی، توسط اندیشمندان و یا محققینی انجام می شود که متکی بر تفکر منطقی و با پیروی از قواعد یا هنجارهای علمی مشخص، از مراحل معینی جهت ورود به واقعیات تجربی پدیده های مورد مطالعه استفاده می کنند.
تمامی عناصر، تکنیک ها و ابزارهایی که محقق در فرایند تحقیق استفاده می کند، متکی بر توجیهات منطقی است که مورد اتفاق نظر اجتماعاتی از اندیشمندان قرار گرفته است. همین امر، تعیین کننده علمی بودن تحقیق است و به عبارتی دقیق تر، اصالت تحقیق علمی را به روش شناسی آن مرتبط می کند. در تحقیقات علمی، روش شناسی به مجموعه ای از عقاید، قوانین، تکنیک ها و رویکردهایی اطلاق می شود که توسط جامعه علمی اندیشمندان، به کار برده می شود.
در این کتاب تلاش شده تا مبانی اساسی حوزه های مختلف علمی رایج در علوم انسانی معرفی شود و از آنجا که نقطه تمرکز این کتاب، مفهوم پاردایم است، تلاش شده تا پارادایم تعریف و پارادایم های رایج در حوزه تحقیقات در علوم انسانی معرفی شود.مفهوم پارادایم در این کتاب، در معنای چگونگی درک جهان و فرایندهای حاکم بر آن و نیز چگونگی تحقیق در جهان است. این که جهان چگونه فعالیت می کند و ما چگونه می توانیم در آن تحقیق کنیم و از آن شواهد و یا مصادیق علمی استخراج کنیم، مفهوم مورد نظر پارادایم در این کتاب است.
نام کتاب: مهارت های طلبگی - جلد شانزدهم: الفبای مقاله نویسی
مولف: محمدباقر انصاری
ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران
سال نشر: 1395
انتقال تجربه های صحیح و مفید بزرگان علم و استوانه های اخلاق و تربیت به نسل نو طلبه، با استفاده از راهکار جدید و در قالب کتاب های مهارتی، محور حرکت گروه سنت های حوزوی مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده است. مجموعه مهارت های طلبگی تلاشی در این راستا است.
شانزدهمین جلد از این مجموعه ارزشمند عنوان “الفبای مقاله نویسی” را به خود اختصاص داده است. عناوین این مجموعه بیست جلدی در یک طبقه بندی به فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است و در طبقه بندی ثانوی، ذیل موضوعات فردی، به مباحث علمی، اخلاقی و تبلیغی پرداخته می شود.
“الفبای مقاله نویسی” دفتری از فصل علمی این مجموعه است. در الفبای مقاله نویسی تلاش شده است در سه فصل، با زبانی ساده، در حد مجال و توان، گام به گام، بنیادهای یک مقاله علمی از مسئله یابی تا مسئله پردازی و ساختاردهی نهایی، بررسی و الگودهی شود.